Raili Juurikas

psühholoog, õppejõud, organisatsioonikäitumise MA

Olen õppinud psühholoogiat, lõpetanud magistriõppe organisatsioonikäitumise erialal ja koolitajana  tegutsenud aastast 2013. Igapäevatöös on mul mitmeid rolle, mis pakuvad vaheldust ja võimalust ka ennast pidevalt arengus hoida. Õppejõuna viin läbi suhtlemisoskuste arendamise, avaliku esinemise, läbirääkimiste, koostöö, loovuse ja enesejuhtimise loenguid ja praktikume.

Juhtivõppejõu rollis saan kaasa rääkida õppetöö arendustegevustes. Kuulun ka kõrgkoolididaktika uurimisrühma, kes on vastutav kõrghariduse õppekvaliteedi eest ja viin läbi koolitusi õppejõududele. Erinevates meeskondades kaasa lüües innustab mind väljakutse, kuidas see kooslus panna toimima nii, et  igaüks oleks oma tugevustsoonis ja motiveeritud ellukutsuma ägedaid ettevõtmisi. Usun, et oma rolli minu kires meeskonnatöö vastu mängib see, et olen tänaseks üle kolmekümne aasta aktiivselt tegelenud võrkpalli mängimisega.

Mulle endale meeldib mõelda, et olen arengutoetaja ehk siis läbi kõigi oma tegevuste on minu kireks tuua esile inimeses endas peituvad oskused, teadmised ja enesekindlus, anda grammike teadmisi juurde ning aidata leida inimese enda sisemine motivatsioon, et selle abil saaksid nad edasi liikuda oma arenguteel.

Tihtipeale on meil mingis valdkonnas väga head oskused olemas, kuid me ei suuda neid töösse panna või halvab hirm kogu võimaliku soorituse. Näen sageli, et inimesed on jäänud kuhugi n.ö kännu taha kinni ega suudeta realiseerida oma täielikku potentsiaali.

Ehk tuleb mõni neis olukordadest Sullegi tuttava ette?

  1. Meeskonnas on suurepärased spetsialistid, kuid koostöö omavahel ei toimi. Suurem osa ajast ja energiast kulub võimumängudele või konfliktide lahendamisele?
  2. Oled läbirääkimistel mitme tule vahel ja soovides vältida tõsist konflikti surud enda mõtted ja soovid alla? Tahaksid teise poolega mitte nõustuda või talle vastu vaielda, aga ometi kuuled ennast ütlemas “jaa”.
  3. Sul on suurepärane idee, mida sooviksid meeskonnas jagada, aga selle presenteerimine ei kuku kuidagi välja? Või oled üldse loobunud oma arvamuse avaldamisest?

Usun, et just taoliste olukordade ennetamiseks või nende ületamiseks saad abi Suhte Targalt koolitustest. Läbi suhtlemisoskuste ja meeskonnatöö oskuste arendamise saan olla mina see lüli, kes aitab Sinu või Sinu meeskonna soovid, unistused ja täispotentsiaali ellu rakendada.

Miks ma usun, et olukordade mõtestamine, enesekindluse tõstmine läbi harjutamise ja praktiseerimise ning enda sisemise motivatsiooni ülesleidmine aitab keerulisi olukordi ületada?

Saades paremini aru inimestest ja nende käitumise põhjustest ja tagamaadest ning motivatsiooni olemusest, oskad sellistes olukordades teadlikumalt käituda. Mitmete aastate jooksul olen neid teemasid ise õppinud, juurde lugenud, neid ise mõtestanud ja lisanud sinna komponente motiveerivast intervjueerimisest, argumenteerimisest, väitlusest jne. Kõige selle põhjal olen loonud mudelid ja lähenemisviisid, mis toovad inimestest endast esile tema väärtused ja oskused, et ennast realiseerida. 

Miks see kõik mind kõnetab ja niivõrd sütitab?

Mina olin keskkooli ajal see, kes tundis klassi ees vastamise ees nii paanilist hirmu, et vahel kodus enne kooli minekut ärevusest oksendasin. Kui keegi oleks sel ajal öelnud, et minu tööks ja kutsumuseks saab olema koolitamine ja viis päeva nädalas auditooriumi ees seismine…Kui isegi mina tulin toime oma hirmude ületamisega, tuled sina ka!

Kui sul on oma organisatsioonis olukord, mis vajab kõrvalt tulija abi ja isegi, kui ükski meie väljapakutud koolitus ei tundu see päris õige, siis ära kahtle ja võta ühendust. Suhtle Targalt mitmekülgse kogemuste pagasiga koolitajatena võtame aega, et olukorda analüüsida ja panna kokku just teie organisatsiooni vajadustest lähtuva koolituste paketi. Suhtle Targalt sai loodud just selleks, et koondada erinevate kogemustega koolitajate teadmised ja oskused ning pakkuda just tellija vajadusest lähtuvaid suhtlemisalaseid ja meeskonnatööd soodustavaid koolitusi. 

Haridus ja töö

Ülikoolis olen õppinud psühholoogiat nii bakalaureuse kui magistriõppes ja magistriõppe lõpetanud ka organisatsioonikäitumise erialal. Töötanud olen värbamiskonsultandina, õppetöökoordinaatori ning üliõpilaste nõustajana. Hetkel töötan Tallinna Tehnikakõrgkoolis üldpädevuste juhtivlektorina, kus lisaks õpetamisele panustan ka õppekavade arendamisse. Minu õpetatavad ained sisaldavad suhtlemise, meeskonnatöö, loovuse, enesejuhtimise, esinemise ja läbirääkimiste teemasid. Lisaks vastutan vaimse tervise valdkonna eest, koolitan ja juhendan tuutoreid ning pakun üliõpilastele psühholoogilist nõustamist. Vaatamata väga põnevale ja mitmekülgsele tööle püüan oma ellu vürtsi lisada läbi erinevate projektide ning koolituste.

Kuulumised organisatsioonidesse: EMITA (Eesti Motiveeriva Intervjueerimise ja Treeningu Assotsiatsioon) ja MINT (Motivational Interviewing Network of Trainers) liige olen aastast 2017. Aastal 2023 liitusin MINT võrgustiku huvigrupiga: MI in Higer Education

Tegutsemisalad: haridus, nõustamine, sotsiaaltöö, personalitöö, juhtimine, sport
Keeled, milles töötan: eesti keel, inglise keel

Minu väljaõpe koolitajana

  • 2023 MINT Forum Motivational Interviewing Network of Trainers. Copenhagen, Denmark.
  • 2021 EMITA rakendajaõppe pilootkoolitus (10 EAP, EMITA treenerid)
  • 2021 MINT eForum Motivational Interviewing Network of Trainers.
  • 2019 MINT Forum Motivational Interviewing Network of Trainers. Tallinn, Eesti.
  • 2018 Motiveeriv intervjueerimine gruppides. I. Karton.
  • 2017 Motivational Interviewing: Training New Trainers. D. Ernst, I. Karton, I. Koikson.
  • 2016 Agenda mapping and MI. M. Bristow.
  • 2015 MITI-4. D. Ernst.
  • 2014 The role of Motivational Interviewing in Sport, Exercise and Physical Activity. J. Breckon.
  • 2013 Motiveeriv intervjueerimine: treenerikoolitus. I. Karton, T. Jürjen.
  • 2011 MI edasijõudnute kursus. I. Karton.
  • 2011 MI Coding, Feedback and Coaching. R. Gingerich.
  • 2011 MI- baaskoolitus. I. Karton.

Läbiviidud koolitused, töötoad, ettekanded konverentsidel ja seminaridel

  • 2024 MI õppetöös. Sihtrühm: Taltechi MI baasoskuste treeningu läbinud õppejõud ja juhendajad. Maht 52 ak.h.
  • 2024 MI sissejuhatus. EMITA avatud koolitus. Maht 26 ak.h.
  • 2023 MI sissejuhatus. Sihtrühm: SPIN programmi eluoskuste treenerid. Maht 7 ak.h.
  • 2023 MI baasoskuste treening. Sihtrühm: Sotsiaalkindlustusameti perede tugiteenuste mentorid ja peretoetajad. Maht 52 ak.h.
  • 2023 MI töötuba: „How to support your (students’) motivation?“. Sihtrühm: TalTechi  rahvusvahelisel õppekaval õpetavad õppejõud ja juhendajad. Maht 4 ak.h.
  • 2023 MI baasoksuste treening. Sihtrühm: TalTechi õppejõud ja juhendajad. Maht 52 ak.h.
  • 2023 MI Sissejuhatus. Sihtrühm: Põltsamaa õpetajad. Maht 7 ak.h.
  • 2023 MI sissejuhatus. Tervise Arengu Instituut. Sihtrühm: alkoholi liigtarvitajatega töötavad tervishoiutöötajad. Maht 7 ak.h.
  • 2022 MI jätkukoolitus logopeedidele. Sihtrühm: algtaseme kursuse läbinud logopeedid. Maht 40 ak.h.
  • 2022 MI baaskursus. Tervise Arengu Instituut. Sihtrühm: alkoholi liigtarvitajatega töötavad tervishoiutöötajad. Maht 26 ak.h.
  • 2022 Motiveeriv intervjueerimine baaskoolitus. Politsei- ja Piirivalveamet. Sihtrühm: piirkonnagruppide ametnikud, menetlusgrupid, patrullitalitused. Maht 26 ak.h.
  • 2021 Raili Juurikas, Elina Malleus: MINT eForum Motivational Interviewing Network of Trainers, 15.-19. November 2021. Töötoa läbiviimine: „Fine-tuning MI-skills for building emotional resilience “.
  • 2021 Motiveeriv intervjueerimine baasoskuste treening koolitajale. Sihtrühm: Töötukassa koolitajad. Maht kokku 35 ak.h.
  • 2021 Motiveeriv intervjueerimine. Sihtrühm: vähelõimunutega tegelevad spetsialistid. 4 gruppi. Maht kokku 64 ak.h.
  • 2021 MI baaskursus. Tervise Arengu Instituut. Sihtrühm: alkoholi liigtarvitajatega töötavad tervishoiutöötajad. 2 gruppi. Maht 72 ak.h. (online kursus)
  • 2020 MI kasutamine õppetöös. Sihtrühm: Reaalkooli erakooli õpetajad. Maht kokku 16 ak.h.
  • 2020 MI algtase. Sihtrühm: Sisekaitseakadeemia õppenõustajad ja tugipersonal. Maht kokku 26 ak.h.
  • 2020 MI algtase. Tervise Arengu Instituudi programm „SÜTIKUD“. Maht 26 ak.h.
  • 2020 MI algtase. Sihtrühm: KiVa mentorid. Maht 26 ak.h.
  • 2020 Sotsiaalministeeriumi Noortegarantii infopäeval praktilised töötoad. 2 korda, maht kokku 14 ak.h.
  • 2020 MI kesktase. Sihtrühm: Tallinna ja Harjumaa logopeedid, eripedagoogid ja õpetajad. Maht 39 ak.h.
  • 2020 Motiveeriv intervjueerimine. Sihtrühm: vähelõimunutega tegelevad spetsialistid. 2 gruppi. Maht kokku 32 ak.h.
  • 2019 Raili Juurikas, Elina Malleus: MINT Forum Motivational Interviewing Network of Trainers. Töötoa läbiviimine: „MI as a Teaching Tool
  • 2019 Sotsiaalministeeriumi Noortegarantii infopäeval koolitus: „Kuidas võtta kontakti ja viia läbi motiveerivaid intervjuusid noortega“. Maht 2,5 h.
  • 2019 MI algtase. Sihtrühm: Haapsalu Kutsehariduskeskuse õpetajad ja töötjad. Maht 21 ak.h.
  • 2019 MI harjutusõhtud Tallinnas. Sihtrühm: MI algtaseme läbinud MI huvilised. Maht 10 ak.h.
  • 2019 MI Algtase. Sihtrühm: PERHi rehabilitatsiooniteenuseid pakkuvad spetsialistid. Maht 28 ak.h.