Pille Jürjen
Esimese hariduse omandasin Tartu Ülikoolis eesti keele ja kirjanduse erialal. Pärast bakalaureusekraadi omandamist asusin kooli tööle ja läbisin sel ajal pedagoogika täiendkursuse ning magistriõppes õppisin eesti keele ja kirjanduse õpetajaks. Töötasin veidi enam kui kümme aastat koolis õpetajana. Tänaseks olen juba seitse aastat tegutsenud aga tervishoiu valdkonnas. Töötan vanemõena Tartu Ülikooli Kliinikumi nefroloogia osakonnas.
2017. aastal, kui olin alustanud tööd õena, läbisin ka motiveeriva intervjueerimise meetodi sissejuhatava koolituse. Meetodiga oli mul põgus kokkupuude juba koolis õpetajana ja hiljem ka tervishoiuõpingute ajal. Kuna minu huvi meetodi vastu oli suur ja nägin selle rakendamises õenduses suurt potentsiaali, lugesin innukalt nii vastavasisulisi raamatuid kui teadusartikleid. Lisaks algtaseme koolitusele õnnestus mul juba 2017. aastal läbida ka rahvusvaheline koolitaja koolitus, mis on andnud mulle õiguse motiveeriva intervjueerimise oskusi edasi õpetada ka teistele.
Teekond õpetajana pakkus inimesena kasvamist ja oli enesearengut tulvil protsess. Siiski ühel hetkel tundsin, et tammun paigal ja kiire areng, millega olin harjunud, on aeglustunud. Vajasin uusi väljakutseid ja endalegi üllatusena valisin õpingud meditsiini vallas. Asusin õppima erakorralise meditsiin tehnikuks. Lisaks praktilistele oskustele olen sellest õppest võtanud kaasa oma õppejõu kuldsed sõnad: “Kui kardad, siis ära tee ja kui teed, siis ära karda!”- see mõte on mind edaspidi kandnud. Aastane väljaõpe andis julguse sekkuda ja erakorralises olukorras tegutseda, kuid mõistsin, et vaid selle pinnalt tervishoius palju tegutsemisruumi ei ole ning asusin edasi õppima õenduse erialal. Oma lõputöö kirjutasin teemal “Pereõdede motiveerivad nõustamisoskused Tartumaa pereõdede näitel” ja lõpetasin Tartu Tervishoiu Kõrgkooli cum laude.
Minu jaoks on inimesena kasvamise suurimad proovikivid olnudki just koolis õpetajana tööd alustades. Minu esimesed õpilased oli teismelised ja oma esimesest tunnist oleksin tahtnud sõna otses mõttes selg ees välja tulla. Tõttöelda oleksingi samal päeva, kui alustasin, ka lõpetanud koolis töötamise, kuid direktor ei lubanud päevapealt lahkumisavaldust anda. Oma naiivsuses olin arvanud, et hakkan ainet õpetama. Kuni siiani olin elust libadalt läbi tulnud, kuid nüüd tuli tunnistada enda puudujääki- mul ei ole oskusi, ma ei ole õppinud õpetama. Mind toetas palju koolipoolne mentorsüsteem ja kutseaastaprogramm, tänu millele sain aru, et ma pole üksi oma mure ja hirmudega. Samal ajal tekkis minus hasart, et kuidagi peab ju saama! Kuidas siis ikkagi saab?
Sain aru, et ise peab olema pidevas arengus- nii professionaalses mõttes kui näiteks eneseregulatsiooni osas. Nägin silmnähtavalt, kuidas ise arenen ja nautisin seda protsessi väga. Lisaks mentorprogrammile oli mul tekkinud vahetu suhtlus samas koolis töötava psühholoogi, Tõnu Jürjeniga, kes aitas nii mõnegi keerulise olukorraga toime tulla, seda lahtimõtestada. Tõnu käest kuulsin esmkordselt motiveeriva intervjueerimise meetodi kohta ja sain teadmisi, mis mind suhtluses õpilaste ja lapsevanematega aidata võiksid.
Kõige suuremaks taipamiseks osutus see, et enne ei saa õpetama hakata kui on suhe loodud ja et õpilase-õpetaja suhe ei saa olla hierarhiline. Tuleb luua võrdne suhe, partnerlus. See kehtib igas õppimise-õpetamise olukorras, olgu siis õppijaks laps, nooruk või täiskasvanu.
Paljusid koolis õpetamise ajal omandatud taipamisi olen kandnud üle ka oma praegusesse tööellu ja inimestega suhtlemisse üleüldiselt- parnerlus ja austus inimese vastu eelkõige. Meditsiinis räägitakse palju patsiendikesksusest ja minu sooviks on, et see päriselt ka üha rohkem nii oleks. Näen kahjuks tervishoius veel palju seda, et inimesed kardavad saada rünnatud, hukkamõistetud ja ei julgegi pöördud. Tahan, et tervishoius saaks inimene igakülgselt toetatud oma haigusega toimetulekul. Minu kogemusel, ja mitte üksnes, vaid ka teadusuuringute kinnitusel, on tervishoius suur osa suhtlusel ja suhtumisel. On leitud, et patsientidel, kellel on hea suhe tervishoiutöötaja(te)ga, on ka parem ravisoostumus. Minu sooviks on, et see mõistmine jõuaks laiemalt tervishoidu ja omalt poolt saan aidata kaasa koolitustega just eelkõige valdkondades, kus ise tegutsenud olen ja kogemust oman- haridusvaldkond ja tervishoid. Koolitajana toetab mind tugev praktiline kogemus nii õpetaja ja õena kui ka motiveeriva intervjueerimise meetodi rakendajana.
Haridus ja töö
Olen lõpetanud Tartu Ülikooli eesti kirjanduse bakalaureuseõpe 2004. aastal ja 2012. aastal eesti keele ja kirjanduse õpetaja magistriõpe (cum laude). 2013. aastal läbisin Tartu Tervishoiu Kõrgkoolis erakorralise meditsiini tehniku kutseõpe. 2017. aastal lõpetasin Tartu Tervishoiu Kõrgkoolis õdenduse eriala (cum laude). Lisaks sellele olen läbinud mitmeid erialaseid koolitusi, millest olulisemateks pean…
Kuulumised organisatsioonidesse: Eesti Neeruõdede Selts (üks asutajaliikmetest), The European Dialysis and Nurses Association/European Renal Care Association, Eesti Motiveeriva Intervjueerimise ja Treeningu Assotsiatsioon, rahvusvaheline motiveeriva intervjueerimise treenerite võrgustik MINT
Tegutsemisalad: eelkõige tervishoiu- ja haridusvaldkond.
Keeled, milles töötan: eesti keel, inglise keel
Minu väljaõpe koolitajana
- 2023 MINT Forum, Kopenhaagen
- 2017 MINT-endorsed Training New Trainers, EMITA, 40 h, koolitajad D. Ernst, I. Karton ja I. Koikson
- 2017 „Motiveeriva intervjueerimise algtaseme koolitus”, EMITA, 16 h, koolitajad R. Kalda ja A. Rätsep
Läbiviidud koolitused, töötoad, ettekanded konverentsidel ja seminaridel
2020 Seminar „Miks patsiendid ei taha teha seda, mis on neile hea e motiveerivast nõustamisest tervisekäitumise muutmisel“, MTÜ Eesti Neeruõdede Selts, koolitaja
2021 Koolitus „Suhtlus lapsevanematega, kasutades motiveeriva intervjueerimise põhimõtteid“, Põltsamaa Perepesa, koolitaja, kaaskoolitaja Tõnu Jürjen
2018 Koolitus “Nõustamisoskused õpetajatele”, Nõo Reaalgümnaasium, koolitaja, kaaskoolitaja Tõnu Jürjen
- 2018 EMITA suurseminar „Laiahaardelised võimalused praktikas”, töötoa „Kuidas toetada iseennast” läbiviija, kaaskoolitajad Maret Sildala ja Kaidi Kübar