Elina Malleus-Kotšegarov

hariduspsühholoog, psühhholoogia PhD

Olen taustalt psühholoog ning alustasin magistriõpingute kõrvalt küll tööd ka nõustajana, kuid üpris kiirelt jõudsin siiski hariduspsühholoogiani ning seadsin sammud hoopis kogemust koguma õpetajana kutsekooli. Seal kõrval paelus mind ka töö teaduskirjandusega ning seetõttu jätkasin enda õpinguid arengu- ja hariduspsühholoogia valdkonna teemal Tallinna Ülikooli doktorantuuris. Hetkel olen põhikohaga Hariduspsühholoogia dotsent Tallinna Ülikoolis toetades õpetajakoolituses sotsiaal-emotsionaalse pädevuse teemade paremat mõistmist ja õpetajana rakendamist. Nõustajana töötades jõudis minuni ka Motiveeriva Intervjueerimise (MI) lähenemine. Koolitasin ennast MI vallas ja 2017. aastal läbisin rahvusvahelise koolitajate koolituse. Sealt alates olen meetodisse süvenenud ka koolitajana, ühendades enda hariduspsühholoogia valdkonna teadmised MI rakendamisega. Koolitajana naudin erinevate sihtgruppide juhendamist, sest minu jaoks on see just mõnus vaheldus ja väljakutse.

Hariduspsühholoogia valdkonnas kõnetab mind enim sotsiaal-emotsionaalse pädevuse teema. See hõlmab oskusi, mis on seotud teadlikkusega nii enesest kui ka teistest- näiteks empaatia, emotsioonide mõistmine ja nendega toimetulek. Lisaks inimestevaheliste suhete loomine ja hoidmine sealhulgas koostöö ning probleemide lahendamine. Need oskused on äärmiselt olulised nii meie igapäeva- kui ka tööelus ning mis kõige olulisem, arendatavad.    

Inimesed sageli ei ole teadlikud sellest, kuidas psüühika tegelikult toimib. Mis näiteks mõjutavad meie kiires igapäevaelus tehtavaid otsuseid ja reageerimisi olukordadele. Kust tuleb motivatsioon ja kuhu see kaob? Meil on sageli mitmeid õppimise, suhtlemise, motivatsiooni ja muude teemadega seotud takistavaid uskumusi ning ka väärteadmisi, mis võivad meie tegutsemist, muuhulgas näiteks nõustajana, mitmeti mõjutada. 

Pean väga oluliseks, et me mõtestaks teadusuuringutest lähtuvast infost tulenevalt enda tegutsemist ja teeks teadlikumaid otsuseid mõistes paremini, kuidas see meie ja teiste heaolu mõjutab. Mitte lihtsalt ei õpiks tegema asju teisiti, vaid saaksime ja oskaksime teadlikult teha paremaid otsuseid, mis toetavad omavahelisi suhteid ja suhtlust. 

Siinkohal on nõustaja või muu valdkonna spetsialisti kõige suurem abiline just eneseteadlikkus ja tõhusate suhtlemisstrateegiate omandamine. Olen leidnud MIs selle tõenduspõhise ja selgelt harjutatavatest osaoskustest koosneva meetodi, mis aitab just neid mõlemat saavutada. MI meetodit edasi õpetades saan tuua ka nõustaja rollis olijani väärtuslikud teadmised ja oskuse ennastsäästvamalt toimetada. Teadliku ja oskusliku suhtlusega saame väga palju muutust luua, kuid otsused oma elu ja valikute osas on siiski igaühe enda kätes. Suhtle Targalt koolitajate tiimi saan tuua väärtust nii läbi erinevate teoreetiliste teadmiste lõimimise ja mõtestamise kui ka igapäevaelu sidumise teaduspoolega.

Haridus ja töö

Oman psühholoogia doktorikraadi (2019) spetsialiseerumisega hariduspsühholoogiale. Tallinna Ülikoolis koolitan õpetajaks õppijaid sotsiaal-emotsionaalsete oskuste teemal ning töötan haridusuuringute vallas teadurina. Minu huvivaldkonnaks on teadmiste areng, motivatsiooni kujunemise toetamine ja sotsiaal-emotsionaalsete oskuste areng.  Lisaks hoian enda vaimu värske Tallinna Polütehnikumis fotograafia eriala kutseõpetajana. 

Olen andnud erinevaid suhtlemise ning motivatsiooniteemalisi loenguid Tallinna Ülikoolis, mille praktiliste harjutuste tegemisel rakendan paljusid MI põhimõtteid ning 4 akad.h ulatuses tutvustan igas loengutsüklis ka MI kui meetodi olemust.

2013-2020 olen osalenud ka  erinevates projektides kodeerija ja superviseerijana. Nt Tervise Arengu Instituudi esmatasandai meditsiinitöötajate ja perearsti residentide koolitustel; Murdepunkti riskilaste ja –noortega tegelevate spetsialisteide koolitustel ning Justiitsministeeriumi kesktaseme korrektsioonitöötajate koolitustel.

Kuulumised organisatsioonidesse: EMITA (Eesti Motiveeriva Intervjueerimise ja Treeningu Assotsiatsioon) asutajaliige ja MINT (Motivational Interviewing Network of Trainers) liige aastast 2017.

Tegutsemisalad: psühholoogia, haridus, noored

Keeled, milles töötan: eesti ja inglise keel

Minu väljaõpe koolitajana

  • 2019 “Lightening The Cognitive Load: MI and Cognitive Impairment”. C. Lemsky.
  • 2019 “Motiveeriva intervjueerimise areng Eestis ja maailmas”
  • 2018 Motiveeriv intervjueerimine gruppides. I. Karton.
  • 2017 Motivational Interviewing Training New Trainers. D. Ernst, I. Karton, I. Koikson.
  • 2017 EMITA konverents „Autonoomia austamine“
  • 2016 Agenda mapping and MI. M. Bristow.
  • 2015 MITI-4  D. Ernst.
  • 2014 The role of Motivational Interviewing in Sport, Exercise and Physical Activity. J. Breckon.
  • 2014 EMITA konverents „Motivatsioon arengu toetajana“
  • 2013 Motiveeriv intervjueerimine: treenerikoolitus. I. Karton, T. Jürjen.
  • 2011 MI edasijõudnute kursus. I. Karton.
  • 2011 MI Coding, Feedback and Coaching. R. Gingerich.
  • 2011 MI- baaskoolitus. I. Karton.

Läbiviidud koolitused, töötoad, ettekanded konverentsidel ja seminaridel

  • 2020 Motiveeriv intervjueerimine: algtase. Sihtrühm õppenõustajad ja koolitajad. Maht 26 ak.h.
  • 2020 Motiveeriva intervjueerimise kasutamine õppetöös. Sihtgrupp: haridusasutuse töötajad. Maht 16 ak.h
  • 2019 “Motivational Interviewing in Schools: Helping Adolescents Grow and Change”
  • 2019-2020 Motiveeriv intervjueerimine. Sihtrühm vähelõimunutega tegelevad spetsialistid. Maht kokku 42 ak.h.
  • 2019 „The psychology of learning and MI“ MINT Forum, Tallinn.
  • 2019 MI harjutusõhtud Tallinnas. Sihtrühm MI algtaseme läbinud MI huvilised. Maht 10 ak.h.
  • 2019 Motiveeriv intervjueerimine: algtase. Sihtrühm PERHi rehabilitatsiooniteenuseid pakkuvad spetsialistid. Maht 28 ak.h.
  • 2018 Motiveeriv intervjueerimine meeskondadele. Sihtrühm Tallinna Kiirabi töötajad. Maht 7 ak.h.
  • 2018 Motiveeriv intervjueerimine. Sihtrühm vähelõimunutega tegelevad spetsialistid. 3 gruppi. Maht kokku 42 ak.h.
  • 2016 EMITA konverents „Motiveeriv intervjueerimine: noort toetavad valikud.“ Töötoa  „Motiveerivad vestlused“ läbiviija.
  • 2016 – 2017 Motiveeriv intervjueerimine: algtase. Sihtrühm Töötukassa karjäärinõustajad. Maht 26 ak.h.
  • 2016 Seminar: motiveerivad vestlused. Sihtrühm Kehtna valla õpetajad. Maht 4ak.h.
  • 2016 Motiveeriv intervjueerimine: sissejuhatus. Avatud koolitus, EMITA Kool. Maht 7 ak.h.
  • 2016 Seminar: motiveerivad vestlused: Kiili gümnaasium. Sihtrühm Kiili Gümnaasiumi õpetajad. Maht 4 ak.h.
  • 2016 MI algtase: INNOVE. Sihtrühm: karjäärinõustajad. Maht 16 ak.h.
  • 2015 EMITA konverents „Teaduspõhine isikukesksus.“ Töötoa:“ „Motiveeriva intervjueerimise kodeerimise süsteem: MITI 3-st MITI 4-ni“ läbiviija.
  • 2015-2016 MI algtase: „TULUKE“ – Tõenduspõhine uus lähenemine – uus koolikultuur Eestis. Sihtrühm riskilaste ja –noortega tegelevad õpetajad ja spetsialistid. Kogumaht: 56 ak.h.
  • 2014-2016 MId tutvustavad seminarid: Ida-Tallinna Keskhaiglas. Sihgrupp: telefoniteenindajad ja pereõed; maht 6 x 4 ak.h.
  • 2013   MI algtase: Lääne Maavalitsus; Sihtrühm: kriminaalhooldajad, noorsootöötajad; alaealiste riskilaste ja –noortega tegelevad õpetajad ja spetsialistid. Kogumaht: 24 ak.h.
  • 2012-2019 Osalemine erinevatel teaduskonverentsidel ettekannetega- EARLI, Social Psychology of the Classroom International Conference, European Conference on Developmental Psychology.